Malta, ulusal yasal asgari ücrete sahip 22 AB üyesi arasında Eurofound'un yayımladığı son incelemeye göre 15. sıraya geriledi.
Yaşam ve Çalışma Koşullarının İyileştirilmesi için Avrupa Vakfı, AB genelinde yasal asgari ücretleri takip ediyor. Vakfın 1 Eylül'de yayımlanan son incelemesi, 2016 ve 2021'de sekizinci sırada olan Malta'nın 2026'ya gelindiğinde yedi basamak gerilediğini gösteriyor.
2016'ya kıyasla Malta'yı geçen ülkeler Slovenya, Litvanya, Polonya, Kıbrıs, Portekiz, Hırvatistan ve Yunanistan oldu.
Bu değişim, Orta ve Doğu Avrupa'daki birçok ülkede ücretlerin hızlı artmasının tarihsel ücret farklarını daraltması ve son on yılda AB'nin asgari ücret sıralamalarını önemli ölçüde değiştirmesiyle açıklanıyor.
Eurofound'un 10 yıllık veri seti, birkaç Doğu üyesi devletin keskin yükselişini vurguluyor.
Litvanya en büyük sıçramayı kaydetti. Ülke, 2016'da AB'nin üçüncü en düşük asgari ücretini kaydettiği dönemde 20. sıradayken 2026'da dokuzuncu sıraya yükseldi.
Polonya da önemli ölçüde yükseldi. 2016'da 13. sıradayken on yıl sonra 10. sıraya çıktı. Slovenya yedinci sıraya yerleşti, Hırvatistan ise 13. sıraya yükseldi.
Büyük Batı Avrupa ekonomileri arasında Almanya da istikrarlı şekilde yükseldi. 2016'da altıncı sıradayken on yıl sonra sadece Lüksemburg ve İrlanda'nın ardından üçüncü sıraya çıktı.
Malta şimdi 15. sırada ve doğrudan Yunanistan'ın arkasında yer alıyor.
İlgili gerilemeye rağmen Malta, Estonya, Çekya, Slovakya, Macaristan, Romanya, Letonya ve Bulgaristan olmak üzere yedi AB ülkesinin önünde kalıyor.
Politika etkenleri ve toplu pazarlık
Geniş analizinde Eurofound, bu değişikliklerin önemli bir nedeni olarak AB Asgari Ücret Direktifi'nin uygulanması da dahil olmak üzere politika kaynaklı ücret artışına işaret ediyor.
Direktif, üye devletleri yasal asgari ücretleri medyan veya ortalama ücretler gibi göstergelere göre değerlendirmesi yönünde teşvik ediyor. Eurofound'a göre, ulusal yasal asgari ücrete sahip 22 üye devletten 21'inde yasal asgari ücretler reel satın alma gücü kazandı.
Eurofound'un analizi ayrıca asgari ücretlerdeki artıştan kaynaklanan yapısal bir zorluğa da işaret ediyor. Düşük ücretli sektörlerde yasal asgari oranlar, toplu olarak kararlaştırılan ücret tabanlarına giderek yaklaşıyor.
Bu durum alt uçta ücret ölçeklerini sıkıştırabilir ve sendikaların ile işverenlerin asgari ücretli çalışanlar ile daha fazla beceri veya deneyime sahip olanlar arasındaki ücret farklarını korumalarını zorlaştırabilir.
Brüt sıralama ile net gelir
Eurofound'un sıralaması, ortak 12 aylık esasına dönüştürülmüş brüt nominal yasal asgari ücretleri ölçüyor. Bu nedenle net kullanılabilir geliri veya ülkeler arasındaki vergilendirme, sosyal güvenlik katkıları, yardımlar veya yaşam maliyetleri farklılıklarını ölçmüyor.
Malta'nın vergi ve sosyal güvenlik sistemi dikkate alındığında asgari ücretli çalışanlar için tablo farklılaşıyor.
Malta Sanayi ve İstihdam İlişkileri Dairesi verilerine göre, 2026'da ulusal yasal asgari ücret haftalık 229,44 € olarak bulunuyor. Bu tutar, geçim maliyeti ayarlamaları dahil aylık brüt yaklaşık 994 €'ya denk geliyor.
Malta'nın ilerici gelir vergisi sistemi ilk 12.700 € geliri muaf tutuyor. Malta'da asgari ücretle çalışanlar bu nedenle gelir vergisi ödemiyor ve yalnızca tavanlı yüzde 10'luk Ulusal Sigorta katkısına tabi oluyor. Malta'yı geçen Doğu Avrupa ülkeleri ise birleşik yüzde 20 ila 35 arasında kesinti uyguluyor.
Enerji ve yakıtta devlet sübvansiyonları, ücretsiz sağlık hizmeti ve hedefli çalışma içi yardımlar, Malta'da düşük gelirli hanelerin karşılaştığı maliyet yükünü daha da azaltabiliyor. Bu durum, devletin iş piyasasında sunulan düşük ücretleri desteklemedeki kilit rolünü ortaya koyuyor.
Eurofound'un brüt ücret rakamları Malta'nın hızla büyüyen bir dizi Doğu Avrupa ekonomisinin gerisinde kaldığını gösterse de, vergilendirme, sosyal güvenlik katkıları ve devlet desteğinin değeri, asgari ücretli çalışanların gerçek kullanılabilir gelirini değerlendirirken önemli faktörler olmaya devam ediyor.